Skolmassaker direkt efter dataspel samma morgon

Ett uttalande från en bloggsida for det våldsamma dataspelet Battlefield 2, visar att 18-åringen bakom skolmassakern i den finska skolan i Jokela, Pekka-Erik Auvinen, gick bokstavligen från sitt våldsamma dataspel, Battlefield 2, till skolan där han mördade åtta personer och sedan sköt sig själv. Klockan 10:47 i onsdags (finsk tid) avslutade han sin sista omgång med Battlefield 2. Klockan 11:44 började skottlossningen, eller rättare sagt då polisen blev larmad om skottlossning. Så det tog mindre än en timme. Enligt bloggsidan för dataspelet Battlefield 2, (www.bf2.se) brukade Pekka-Erik eller "Naturalselector89" spela i genomsnitt 50 minuter per dag. Sedan han anslutit sig till spelet i mars, har han spelat 189 timmar. Det är möjligt också att han var ansluten till andra våldsamma dataspel på nätet.

Spelet Battlefield 2 är tillverkad av det svenska IT företaget DICE. I en artikel i Expressen idag uttalade informationschefen på DICE om massakern och dataspelet.

”I någon mån påverkas vi av autentiska krigsspel, våldsamma filmer, våld på TV, och allt annat våld som sköljer över oss. Men jag tror inte att det är det som avgör om en person bestämmer sig för att döda en annan”, sade Jenny Huldschiner till Expressen.

Det är inte konstigt att, som representant för ett företag som "sköljer" våld över våra ungdomar, att försvara branschen som har backning av en hundramiljarderdollar stark dataspelslobbyn i USA. Men, som bekant är från tidigare skolmassaker i Virginia Tech, Colombine, och andra incidenter, var alla mördarna beroende av våldsamma dataspel.

Hon svarade vidare på en ytterligare fråga från Expressen om företaget har något ansvar för det som hände: ”Mig veterligen finns det ingen forskning som styrker sambandet mellan våld och krigsspel. Jag tror att det handlar om andra faktorer när en person bestämmer sig för att mörda.”

Det finns säkerligen andra faktorer som spelar roll, som till exempel den människofientliga synen som odlas också genom internetspelen och kulturen. Men, för att bli kallblodiga, skickliga, och träffsäkra mördare, behöver de träningen som de får genom våldsamma dataspel som Battlefield2.

Jo, det finns mycket forskning som LaRoucherörelsen har samlat och dokumenterat, som visar en klar koppling mellan de två.

Om vi inte väljer att blunda för det här problemet som har invaderat var och ens hem, kan vi se det här problemet och lösningen. Ge ungdomarna nåt verkligt och vackert att leva för.

Till en början, se följande artiklar (på engelska) från LaRoucherörelsens veckoblad Executive Intelligence Review:


Virginia Tech Killer Was Another Video-Game Fanatic

Violent Video Games Are Mass-Murder Simulators

by Lt. Col. David Grossman


David Grossman blev intervjuad av Aftonbladet i april efter VirginiaTech-massakern